Fenomen zielonej herbaty

Oprócz wybornego, charakterystycznego smaku, zielona herbata ma inne walory – zawiera ponad 300 związków chemicznych, m.in. katechiny, witaminy z grupy B, kofeinę oraz taninę – wszystkie o pozytywnym wpływie na nasze zdrowie.

Katechiny

są to polifenole zaliczane do bioflawonoidów, które ostatnim czasem stają coraz bardziej znane i popularne. Przeciwdziałają wolnym rodnikom kilkakrotnie bardziej niż witamina C. Zawarte w zielonej herbacie bioflawonoidy mają następujące właściwości: antybakteryjne, zapobiegające nowotworom, zmniejszające ilość cholesterolu, antyoksydacyjne, obniżające ciśnienie krwi, oraz są z powodzeniem stosowane w leczeniu otyłości.

W mieszkańcy Dalekiego Wschodu potrafią wypić do 10 filiżanek zielonej herbaty dziennie, na szczęście dla nas Europejczyków, można je znaleźć też w innych produktach spożywczych, tj. czekoladzie/kakao, świeżych jabłkach, truskawkach i czerwonym winie.

Picie zielonej herbaty przyspiesza metabolizm, co pozwala spalić dodatkowo kilkadziesiąt kalorii dziennie…zupełnie bez wysiłku :). Takie wsparcie odchudzania – przez to również zapewnienie utrzymania odpowiedniej wagi – zapobiega wielu chorobom – Japończycy doliczyli się nawet 60-ciu schorzeń.

Kofeina i tanina

Zielona herbata tonizuje (działa wzmacniająco) i dodaje energię z powodu kofeiny, której jest więcej niż w kawie, jednak ma delikatniejsze działanie z powodu połączenia z taniną. Tanina stymuluje umysłową oraz fizyczną wydolność organizmu.

Poza zawartą w zielonej herbacie kofeiną i taniną, ważną rolę odgrywają alkaloidy, które pomagają zwalczać zmęczenie, senność, a także dodają energii, oraz poprawiają krążenie krwi i trawienie.

Badania przeprowadzone w Grecji pokazały, że picie zielonej herbaty zdecydowanie poprawia funkcjonowanie komórek śródbłonka naczyń krwionośnych. Natomiast regularne spożycie naparu poprawia elastyczność naczyń krwionośnych oraz obniża prawdopodobieństwo zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe.

Przyrządzanie

Jeszcze o parzeniu słów kilka. Właściwa temperatura wody to 90°C, czyli należy odczekać 2– 3 minuty od zagotowania się wody. Herbata zielona zaparzona pierwszy raz doskonale pobudza i orzeźwia; liście zaparzone po raz drugi relaksują i uspokajają – dlatego zalanie napoju pierwszy raz zaplanujmy na ranek, a drugi – na wieczór/ przed snem (wtedy też świetnie zadziała na odchudzanie).